We zullen hier de voor- en nadelen bespreken van halogeenlampen, led verlichting en HID-xenon lampen. Of je nu in een eigen auto rijdt, een huurauto tot je beschikking hebt of een lease auto gebruikt, goede verlichting blijft een essentieel onderdeel van autorijden.
Xenon
Xenon is terug te vinden in veel moderne auto’s in het luxe segment. Denk aan moderne BMW ’s, Porsche ’s en een Mercedes. Ook andere merken zoals SEAT, Opel en Audi hebben auto’s die standaard zijn uitgerust met xenon. Het gaat hierbij om de luxere modellen. Achteraf kan je ook xenon in laten bouwen. Het grote nadeel zijn de hoge kosten. Het is zijn niet alleen de twee lampen van de koplamp die vervangen moeten worden, maar ook de projector zelf. Kosten lopen dan al snel op tot duizend euro. Veel mensen bouwen xenon in zonder de projector, met als gevolgd dat er een spreiden van het lichtbeeld kan ontstaan. Hierdoor kan een auto APK afgekeurd worden en loop je risico andere te verblinden op de weg met een verkeersboete als gevolg. Het grote voordeel van xenon is een verbeterde zicht. Meer licht, dus meer zicht.
Moderne led verlichting
In allerlei toepassingen zie je tegenwoordig ledverlichting. Het kan gaan op led interieurverlichting voor uw woning, led in een koelkast of autoverlichting. Led wordt in dit laatste geval gebruikt als dagrij verlichting bij moderne auto’s in het midden en hoge prijssegment. Hierdoor val je meer op in het verkeer overdag. De kleur van led gebruikt bij auto’s zorgt voor een stijlvolle uitstraling. Led gaat ruim vijf keer langer mee dan halogeen verlichting.
Halogeen autoverlichting
In de wereld van auto’s zijn de koplampen van halogeen het meest populair. De reden hier is voornamelijk dat ze eenvoudig en kosteneffectief zijn. De levensduur van zo’n lamp is ongeveer 1000 uur. De vervanging van een lamp brengt ook weinig kosten met zich mee in verhouding. Echter verplaatst de halogeenlamp die langzaam steeds meer naar de tweede plaats. De reden hier is de efficiëntie. De omhulling van de lamp is van glas dat bestand is tegen hoge temperaturen met een wolfraam gloeidraad. Als de halogeenlamp tot zijn einde komt is dat omdat de gloeidraad verdampt.
Het grootste probleem is echter dat wanneer er licht wordt gegenereerd dat de lamp, het gloeidraad, ook veel warmte creëert wat in feite verspilde energie is. Een ander probleem dat voorkomt is dat wanneer je een defecte lamp vervangt het vet van de lamp op je vingers blijft plakken en aan het kwartsglas komt. Hierdoor zal de lamp niet altijd gelijk verwarmd worden en daardoor de levensduur verkorten. Zorg er dus voor dat je het met een schone alcohol gebaseerde doek eraf haalt.
Voordeel is dat het een fatsoenlijke lamp is voor de hoeveelheid geld dat je ervoor betaald. Omdat ze ook in veel verschillende maten te bestellen zijn kunnen ze op bijna ieder voertuig geïnstalleerd worden.