De geheel nieuwe Kia EV6 is onlangs uitgeroepen tot Auto van het Jaar 2022 in de prestigieuze European Car of the Year (COTY) awards. De innovatieve, volledig elektrische cross-over werd door een 61-koppige jury, bestaande uit autojournalisten uit 23 Europese landen, uitgeroepen tot overall winnaar. Er stonden meer dan zestig modellen op de lijst waar naar werd gekeken die in 2021 op de markt kwamen. In november bracht de jury de lijst terug tot zeven, waaronder zes elektrische voertuigen, wat aantoont dat elektrische voertuigen voor zakelijk gebruik nog steeds erg interessant is. Uiteindelijk moest de EV6 het opnemen tegen de Hyundai IONIQ 5 en de Škoda Enyaq iV. Hieronder kijken wat gedetailleerder naar bovenstaande top 3 van zakelijke auto’s.
Kia EV6
De Kia EV6 is een elektrische auto waarvan wordt beweert dat hij sneller kan opladen dan een Tesla, verder kan rijden dan een Hyundai Ioniq 5 en, als je de juiste versie kiest, zelfs sneller kan accelereren dan een Porsche Taycan 4S. Kia is niet nieuw in het elektrische segment en heeft al de Kia e-Niro en Kia Soul in zijn assortiment, maar in tegenstelling tot die twee, is de EV6 vanaf het begin ontworpen als een elektrische auto, en dat levert hem op een aantal belangrijke gebieden een voordeel op.
Het is een verrassend grote auto die het midden houdt tussen een SUV en een gewone hatchback. Hoewel de EV6 veel gemeen heeft met de Hyundai Ioniq 5, is het niet zomaar een vernieuwde versie van zijn neef. Kia heeft de EV6 gemaakt met als doel het rijden leuker te maken, en hij heeft een grotere batterij van 77,4 kWh om alle versies een officieel bereik van meer dan 500 kilometer te geven. Dankzij supersnel opladen van 235 kW kun je de batterij in slechts 18 minuten opladen, dit is sneller dan een Tesla Model Y. Het enige nadeel is dat erg nog niet veel openbare laadstations zijn die zoveel stroom kunnen leveren.
De Kia EV6 heeft één motor van 226 pk die de achterwielen aandrijft, waardoor de prestaties behoorlijk zijn. De auto gaat van 0 naar 100 km/u in 6,9 seconden, dit is bijvoorbeeld sneller dan de Volkswagen ID.4, maar lang niet zo snel als de Tesla Model Y Long Range. De duurdere versie met dubbele motor heeft een tweede elektromotor die de voorwielen aandrijft, waardoor het vermogen wordt verhoogd tot in totaal 321 pk, en een acceleratie die past bij de Model Y Long Range.
Eind 2022 zal een 577 pk sterke GT-versie aan de line-up worden toegevoegd. Kia zegt dat dit model in 3,5 seconden van 0-100 km/u kan sprinten. Dat is sneller dan de Porsche Taycan 4S sedan!
Hyundai IONIQ 5
Omdat er veel nieuwe elektrische auto’s verschijnen, heeft Hyundai met de geheel nieuwe Ioniq 5 had gewerkt om de aandacht van een breed publiek te trekken. We zagen de afgelopen jaren al dat Hyundai lijkt te hebben wat nodig is om een grote impact te maken in het elektrische segment. In tegenstelling tot de andere geëlektrificeerde modellen van Hyundai, rijdt de Ioniq 5 op een nieuw systeem dat exclusief voor elektrische auto’s is gebouwd, en de Ioniq 5 is slechts de eerste in een aanstaande reeks van dergelijke voertuigen.
Als iemand je een paar jaar geleden had verteld dat een eigenzinnige Hyundai de aandacht zou trekken en de massa zou verleiden, had niemand dat geloofd, maar de Ioniq 5 doet dat zeker. Ondertussen heeft Hyundai een reputatie opgebouwd voor het maken van ‘goede, slimme auto’s. Het Zuid-Koreaanse merk heeft in korte tijd een lange weg afgelegd en zijn voertuigen zijn veilig, betrouwbaar, comfortabel, luxe, uniek en vooral betaalbaar gemaakt. Als succes in het verschiet ligt, is de Ioniq 5 aantoonbaar een solide manier om te beginnen.
Škoda Enyaq iV
De elektrische gezinsauto van Skoda is indrukwekkend en biedt de ruimte van een VW ID.4 voor de prijs van een ID.3. De kosten van de opties lopen echter al snel op en is dus iets om rekening mee te houden.
De auto heeft een bereik van maximaal 535 km in de versies met een grote batterij. Je kunt kiezen uit twee verschillende groottes: 58 kWh en 77 kW, die Skoda verwarrend de 60 en 80 noemt. De kleinere heeft een motor met 178 pk, wat ongeveer hetzelfde is als een oude 2,0-liter benzine motor. Deze heeft een officieel bereik van 410 kilometer op een enkele lading.
Het grotere model van 77 kWh produceert 201 pk en levert, in theorie, een bereik van 535 km op een enkele lading. Beide worden geleverd met tweewiel aandrijving waarbij het vermogen naar de achterwielen gaat, en er is ook een model met vierwielaandrijving met de 77 kWh-batterij, de 80x.
De banden
Binnen is het erg ruim, met een vlakke vloer omdat men er geen versnellingsbak in hoefde te passen. Er is voldoende ruimte voor en achter, zelfs voor erg lange mensen. Het prestatieniveau is echt goed voor een gezinsauto; de auto is absoluut snel genoeg, maar je voelt dat het niet onnodig snel is. De enorme 21-inch wielen die een optie zijn, zien er fantastisch uit en geven de besturing een scherper gevoel, maar de laagprofielbanden zorgen ervoor dat je de hobbels voelt. Er is een 20-inch optie die een behoorlijk compromis biedt of je kunt kleiner gaan als rijcomfort belangrijker is dan uiterlijk.
Zelfs op de grotere wielen is dit een opmerkelijk rustgevende auto om te rijden met een uitstekende wegligging. Er zijn slimme extra’s zoals een voorspellende remregeneratie die weet wanneer je een rotonde of kruising nadert en het vertragingsniveau verhoogt. Als je je op een snelweg bevindt, zal deze gewoon uitrollen als je het gaspedaal loslaat. Als je een andere elektrische auto gewend bent, is het misschien even wennen, maar het is al snel logisch en werkt goed.
Het interieur
Het interieur is hetzelfde als in de hele Enyaq-reeks. Skoda heeft alle gebruikelijke zaken gedumpt en in plaats daarvan kies je je batterijgrootte, je favoriete interieur en vervolgens de extra uitrusting. In theorie betekent dit dat je de kit kunt hebben die je wilt in plaats van de spullen die iemand van marketing denkt dat je wilt. Bedenk wel: de opties zijn gebundeld in een reeks pakketten, wat betekent dat je voor bepaalde keuzes ook wordt opgezadeld met andere opties, die je misschien niet wil. Als je hier rekening mee houdt, is de Skoda een van de beter opties als zakelijke auto van het jaar!