Als je je afvraagt aan wie je allemaal je visitekaartje moet afgeven en hoe vaak, dan mag je gerust stellen: beter een keer te veel dan een keer te weinig. Maar visitekaartjes hebben dan ook de perfecte uitstraling nodig om hun doel te bereiken, namelijk potentiële klanten bereiken en je omzet verhogen. Welke uitstraling jouw visitekaartje bij voorkeur heeft, zetten wij hier voor jou even op een rijtje.
Onmisbare gegevens op je visitekaartje
Gegevens die onmisbaar zijn op visitekaartjes zijn: je naam, familienaam, functie, adres en telefoonnummer van de zaak, (eventueel) jouw intern telefoonnummer, je mobiel telefoonnummer, je e-mail adres en de website van je bedrijf. Vereenvoudig zo veel mogelijk deze gegevens. Zaken als ’telefoonnummer’ en ‘e-mail adres’ kunnen eenvoudiger of zelfs weggelaten worden. Zorg ervoor dat je mailadres persoonlijk is, dus niet: info@… maar wel paul@… En zorg in elk geval voor een foto: klanten vergeten vaak gezichten, maar herinneren jou wel als ze terug naar je visitekaartje kijken.
Geef een duidelijke boodschap
Vermeld op je visitekaartje een duidelijke boodschap: waarvoor kan de klant bij jou terecht? Dit kan eventueel ook de slogan van je bedrijf zijn. Gebruik je bedrijfskleuren en het logo van de firma ook voor je visitekaartjes. Het is een herkenningspunt. Gebruik ook de achterkant als je nog iets wilt meegeven: een krachtige foto of slogan die jou en je bedrijf typeert bijvoorbeeld.
De praktische kant van naamkaartjes
Spring uit de band met de bedrukking van je kaartje en niet met de afmetingen. Kaartjes die buiten de standaard afmetingen vallen, worden namelijk veel sneller weggegooid. Een tweede tip: zorg dat je kaartje makkelijk beschrijfbaar is en dat er ruimte voorzien is om te schrijven. Op het moment dat je je kaartje overhandigt, kan het zijn dat de ontvanger nog iets extra wil noteren.
Waar komt je kaartje terecht?
Op beurzen komt je kaartje bij bij de ontvanger bij nog heel wat andere kaartjes terecht. Hier speelt echt de hoeveelheid kaartjes die je uitdeelt een grote rol. Bij een persoonlijk gesprek komt je naamkaartje in een kartonnen map, een ordner of iemands portefeuille terecht. Hier speelt de uitstraling en de boodschap een grote rol. Hoe origineler en opvallender (maar stijlvol!) jouw kaartje, hoe beter.