BPM staat voor ‘Belasting van Personenauto’s en Motorrijtuigen’. Dit type belasting moet, naast de reguliere BTW, over een auto betaald te worden. Het maakt voor het BPM bedrag niet uit of je een auto nieuw koopt in Nederland of importeert uit het buitenland. De BPM-berekening overlaten aan een expert kan je veel geld en stress besparen, omdat er nogal wat bij komt kijken, vooral bij de import van een auto. Ga je dit zelf doen, informeer je dan goed als je gaat BPM berekenen.
Jonge auto’s
De hoogte van het BPM-bedrag kan sterk verschillen bij de aanschaf van een tweedehands auto, waardoor het vaak financieel gezien aantrekkelijk is om een auto in te voeren. Het grootste BPM-voordeel is te behalen bij het importeren van jonge auto’s vanaf middenklasse tot de hogere prijsklasse, maar ook kleinere auto’s kunnen zeer interessant zijn.
Verschillende factoren
Of de auto nu uit de EU komt of van daarbuiten, de BPM zul je altijd moeten betalen. De import BPM berekenen is gebaseerd op verschillende factoren, maar wordt in de basis berekend over de gecombineerde Co2 uitstoot, die weer verrekend kan worden met de leeftijd en taxatie- of marktwaarde. Deze BPM kan dan ook op verschillende manieren berekend worden, let erop dat je de gunstigste manier neemt en verdiep je hier in. je kunt namelijk maar één keer BPM aangifte doen. Maak je een fout, dan kost je dat geld.
Extra opties
Als je overweegt om een motor, bestelauto of camper te (laten) importeren, wordt er ook gekeken naar de netto catalogusprijs. In het geval van extra opties en accessoires is het grootste misverstand dat je hier ook BPM over betaalt. Wat niet veel mensen weten is dat bij veel extra’s/opties er vaak een extra BPM korting met succes geclaimd kan worden.
Verschillende berekeningen mogelijk
Er zit ook een groot verschil in de BPM-berekening van nieuwe of tweedehands auto’s. Voor laatstgenoemde zijn er meerdere mogelijkheden voor het berekenen van een zo laag mogelijk BPM-bedrag. Meer dan 6 verschillende methodes zijn zelfs toegestaan. Bij nieuwe auto’s is alleen het huidige BPM-tarief van toepassing, terwijl bij gebruikte voertuigen ook de BPM-tarieven mogen gelden vanaf de toelatingsdatum in land van herkomst. Tevens mag een BPM-adviseur een afschrijvingspercentage gebruiken, waarbij de leeftijd van de auto wordt meegenomen in de berekening. Populair is de tegenbewijs methode, hierbij maakt de BPM deskundige gebruik van de lage executie handelswaarde van auto’s. Zoals je ziet komt er nogal wat kennis bij kijken en wij raden je dan ook aan om je altijd te laten bijstaan door een expert.