Tegenwoordig is het soms lastig te bepalen hoe je al ondernemer, bedrijf of zzp’er effectief klanten kunt werven. Overal hoor en lees je marketingadviezen en tips,. Maar welk methoden zijn echt effectief om een goede naam en daarmee een klantenkring op te bouwen. De vijf tips hieronder zijn betaalbare en efficiënte methoden om klanten aan jouw onderneming te binden!
1. Zorg voor representatieve kleding
Kleren maken de man. En je krijgt geen tweede kans om een eerste indruk te maken. Zomaar twee gezegden die zeker van toepassing zijn als je slim klanten wilt werven. Zorg ervoor dat je als je in een winkel, hotel of op een kantoor werkt waar klanten ontvangen worden of accountmanager bent, dat je dan altijd netjes en voorkomend gekleed bent. Draag een kostuum heren, want een nette verzorgde indruk wordt door klanten gewaardeerd. Jouw klantenbestand voelt zich serieuzer genomen. Klanten krijgen automatisch de indruk dat ze te maken hebben met een professioneel en goed georganiseerd bedrijf.
2. Bepaal het beschikbare budget
Klanten werven en de methode waarop je dat doet, is afhankelijk van het beschikbare budget. Hoeveel heb je en wil je besteden aan p.r. en marketingactiviteiten? Heb je niet veel vermogen in jouw bedrijf zitten, kies dan voor voordelige reclame maken via bijvoorbeeld folders drukken en laten bezorgen, visitekaartjes of letterreclame op uw bedrijfspand. Als je weet dat je veel klanten kunt werven maar de reclame dan iets meer kost, is dit een goede investering: klanten leveren later voldoende op zodat de investering zich ruimschoots terugbetaalt.
3. Bouw een goed vindbare en heldere website
Veel mensen zoeken tegenwoordig producten en diensten online. Reden genoeg om jouw bedrijfswebsite niet te verwaarlozen. Laat een ICT-specialist jouw website in elkaar zetten en onderhouden. Dit kost geld, zeker, maar het levert je uiteindelijk meer op: websites moeten SEO-geoptimaliseerd zijn zodat klanten je weten te vinden. En een eventuele webshop moet natuurlijk feilloos werken, zodat je kunt verkopen en winst kunt maken. Het allergrootste voordeel van een goede bedrijfssite met webshop is dat de doelgroep nagenoeg oneindig is: heel Nederland, of heel Europa cq. de wereld, kan nu jouw producten kopen. Maar dan moeten ze jouw firma natuurlijk wel op het internet kunnen en weten te vinden.
4. Sluit concurrentie buiten
Natuurlijk kun je als ondernemer adverteren in een vakblad. Maar is dat effectief? Jouw concurrenten doen hetzelfde. Slimmer en meer onderscheidend is bijvoorbeeld een open dag houden, folderen, een sociale media-kanaal opzetten of een kortingsactie organiseren. Zo sluit je concurrenten buiten en zet je jouw eigen bedrijf volledig in de schijnwerpers!