Een nieuw huis kopen kan zo overweldigend zijn. Er zijn zoveel onzekerheden, er is zoveel geld mee gemoeid en er zijn zoveel vragen die beantwoord moeten worden. Het enige dat nog moeilijker is dan het kopen van een nieuw huis, is het kopen van een huis dat werk nodig heeft, vooral als u niet weet wat je kunt verwachten of waar je moet beginnen! Moet eerst die container gehuurd worden, of toch eerst beginnen met slopen?
Vaak lopen mensen rond in hun toekomstige nieuwe huis en zien ze een roze versie van de werkelijkheid. Als je met veel projecten wordt geconfronteerd, kan het allemaal ineens overweldigend lijken en zelfs weten waar te beginnen kan ongelooflijk moeilijk zijn. Dus, hoe weet je waar je moet beginnen als je een nieuw huis koopt dat werk nodig heeft?
Begin bij de basis en maak een LIJST!
We weten dat het voor de hand ligt, maar teruggaan naar de basis is de beste manier om alles onder controle te krijgen. Als je een huis hebt gekocht dat gerenoveerd moet worden, heb je waarschijnlijk een keuring laten uitvoeren. Dat kan een goede manier zijn om een globaal overzicht te krijgen van de taken die moeten worden aangepakt. Vertrouw echter niet alleen op de keuring, want deze dekt niet alles!
Hoe meer je weet, hoe beter je voorbereid bent. Kijk dus goed om je heen. Klim op zolder, til tapijten op, klop op je muren om te zien of het pleisterwerk los zit, controleer je ramen, kijk naar het metselwerk, etc. Zijn er scheuren die zorgwekkend lijken? Heb je houtworm gevonden? Is de verf aan het afbladderen?
Zelfs als je een huis hebt gekocht waarvan je denkt dat het in een goede staat verkeert, zul je waarschijnlijk meer vinden dan een paar dingen die je zou willen (of moeten) bijwerken of veranderen. Je moet echt zo grondig mogelijk zijn en alles noteren wat je opvalt. Misschien weet je op dit moment niet wat je moet doen of hoe je bepaalde problemen moet aanpakken, maar dat maakt niet uit. Weten dat je misschien een probleem hebt dat moet worden opgelost, is de eerste stap.
Bekijk de lijst in detail
Als je eenmaal aantekeningen hebt gemaakt en de mogelijk langste lijst hebt die je ooit hebt gezien, is het tijd om alles te sorteren en de problemen en potentiële taken die moeten worden gedaan in categorieën te groeperen. Open een Excel-blad en voeg kolommen en rijen toe voor elk type project dat moet worden gedaan.
Splits de lijst op en sorteer deze in categorieën op basis van het type klus, zoals loodgieterswerk, elektriciteit, stukadoorswerk, schilderen, decoreren, enz. Het draait allemaal om het vinden van een methode die voor jou werkt.
Bepaal je prioriteiten
Als je je lijst hebt gemaakt, voeg je extra kolommen toe waarin je kunt noteren hoe belangrijk de taak is en kun je deze een prioriteitsclassificatie geven op basis van hoe urgent het werk is. Naast het noteren van de prioriteiten, markeer je ook een hele rij in knalrood als iets bijzonder urgent is. Het is onvermijdelijk dat er projecten zijn die je vroeg of laat moet uitvoeren. Als je grote problemen hebt, moet je deze eerst oplossen voordat je iets anders kunt doen.