Het wintersport seizoen staat weer voor de deur. En hoewel veel daarvan nog onzeker is door de Corona pandemie, zijn veel Nederlanders hun jaarlijkse trip naar de sneeuw al weer aan het plannen. Daar komt dit jaar door de tests en vaccinaties wat meer bij kijken dan normaal, maar toch moet je ook met de gewone dingen rekening houden die komen kijken bij een wintersport vakantie. Een daarvan is het gebruik van sneeuwkettingen. Uiteraard is de kwaliteit hiervan belangrijk, maar als je bijvoorbeeld Konig sneeuwkettingen koopt, dan weet je dat dat is afgevinkt. Wat ingewikkelder is, is het feit dat met betrekking tot het gebruik van die sneeuwkettingen in elk land andere regels gelden. Tijd dus om deze eens overzichtelijk te maken en dat is precies wat we hieronder doen.
Voor veel wintersportbestemmingen moeten wij Nederlanders door België rijden en dus is het ook belangrijk om te weten wat daar de regels zijn met betrekking tot sneeuwkettingen. Die mogen in België alleen gebruikt worden bij sneeuw en ijzel. Het beste is het om sneeuwkettingen te gebruiken op alle vier de wielen, maar dit is niet verplicht. Als men er slechts twee gebruikt, moeten ze op de wielen met aandrijving worden aangebracht.
Het gebruik van sneeuwkettingen in Duitsland
Met uitzondering van de Scandinavische landen en Frankrijk, zullen wij door Duitsland moeten op weg naar de meeste wintersportlanden. Sneeuwkettingen zijn in Duitsland verplicht bij borden voor de aangedreven assen. De sneeuwkettingen moeten TüV gekeurd zijn. Aanhangers moeten ook voorzien zijn van sneeuwkettingen als het trekkende voertuig hiermee is uitgerust. De maximumsnelheid met sneeuwkettingen in Duitsland is 50 km/u.
Het is niet overal in Frankrijk verplicht om sneeuwkettingen bij je te hebben. In zo goed als alle berggebieden is het echter verplicht om sneeuwkettingen mee te hebben als je auto niet is uitgerust met winterbanden. Lokaal kan men sneeuwkettingen verplicht stellen, in ieder geval waar het bord ‘B26’: ‘Chaînes à neige obligatoires’ staat. Als er onder dit bord ‘Pneus neige admis’ staat dan zijn winterbanden voldoende. De maximumsnelheid met sneeuwkettingen in Frankrijk is 50 km/u. Het aantal kettingen is niet precies omschreven. Artikel 9 van het arrest van 18 juli 1985 luidt: ‘Afneembare antislipsystemen moeten het vertrek, de besturing en de afremming van het voertuig garanderen’. Bij het gebruik van autosokken in plaats van kettingen moet er in de auto een sticker ‘Certifié Équipement Spécial’ aanwezig zijn.
Het gebruik van sneeuwkettingen in Oostenrijk
Van 1 november tot en met 15 april moet je verplicht sneeuwkettingen in de auto hebben liggen voor de aangedreven assen. Sneeuwkettingen (of winterbanden) zijn verplicht als dit met een verkeersbord wordt aangegeven. De maximumsnelheid is 50 km/u. Sneeuwkettingen moeten voldoen aan de Oostenrijkse Ö-Norm: V5117 (voor personenwagens). Producten uit landen die lid zijn van de Europese Unie en voorzien van een CE-nummer zijn ook toegestaan.
Sneeuwkettingen zijn in Zwitserland verplicht bij borden voor de aangedreven assen. De maximum snelheid is 50 km/u. De kettingen moeten door het Federale Agentschap van de Wegen goedgekeurd zijn. Systemen van textiel (zoals de Autosock) zijn geen alternatief voor sneeuwkettingen in Zwitserland.
Sneeuwkettingen zijn verplicht in Italië bij borden en moet je verplicht aan boord hebben als je met zomerbanden rijdt van 15 november tot en met 15 april. De sneeuwkettingen moeten CUNA-gekeurd zijn.