Veel van de marketing speelt zich tegenwoordig online af. Via social media kun je je volgers prima in kaart brengen en op de hoogte brengen, betaald of onbetaald, van jouw producten. Daarnaast worden websites en webshops tegenwoordig zo gebouwd dat er veel informatie uit onttrokken kan worden. Wat zijn de populairste pagina’s? Wanneer verlaat iemand mijn website? Door dit soort vragen te stellen kun je je website, of webshop, verbeteren, maar krijg je ook een steeds beter beeld van jouw klanten, of de mensen die in de toekomst jouw klanten kunnen worden. Je zou hierdoor nog wel eens kunnen vergeten dat er ook nog steeds meer traditionele vormen van communicatiemiddelen bestaan.
Verschillende soorten promotiemateriaal
Promotiemateriaal is zo’n vorm die nog steeds goed werkt om je bedrijf, producten of diensten, te promoten. Zo gebruikt elk bedrijf nog steeds visitekaartjes en wordt er ook nog veel gebruik gemaakt van relatiegeschenken, buitenreclame en bijvoorbeeld vlaggen. Met promotiemateriaal zoals bedrukte pennen of een jas bedrukken, kun je een klant over de streep trekken.
Het juiste promotiemateriaal
Het kiezen van het juiste promotiemateriaal is minder vanzelfsprekend dan in eerste instantie wordt aangenomen. De meeste bedrijven maken gebruik van visitekaartjes en bijvoorbeeld een pen, mok of shirt, maar wat als je een stapje verder wil gaan? Een belangrijk punt om rekening mee te houden is de branche waarin je actief bent. Is de onderneming actief in IT, dan is het goed om promotiemateriaal aan te schaffen dat hierbij aansluit.
Zorg dat jouw promotiemateriaal aansluit bij je bedrijf
Zit je in de bouwbranche, dan is een promotiemateriaal in de vorm van bijvoorbeeld een waterpas logischer dan een hippe tas met bedrukking. Kortom, kies voor promotiemateriaal dat overeenkomt met de visie van je bedrijf en zorg dat dit nauw aansluit. Dit geldt niet alleen voor het type product dat je kiest, maar ook voor de kwaliteit. Verkoop jij auto’s uit een hoog segment? Ga dan niet voor goedkope plastic pennen die snel leeg zijn.
Een enorm uitgebreide keuze
Promotiemateriaal kan van alles zijn. Je kunt eenvoudige pennen bestellen of een mooi uithangbord laten maken. Tegenwoordig is er voor elke vorm van promotiemateriaal wel een producent te vinden. Dit gaat van bulk orders van bijvoorbeeld die pennen, tot handgemaakte signs en alles daar tussen in. Promotiemateriaal wordt natuurlijk ingezet om de naam van je bedrijf te promoten. Zet je dit echter verkeerd in, dan kan het juist het tegenovergestelde opleveren: slechte reclame voor je bedrijf.
Kwaliteit van gekozen promotie materiaal is erg belangrijk
Promotiemateriaal kan soms duur zijn, maar dan krijg je er normaal gesproken ook kwaliteit voor. Kies altijd voor kwaliteit, want promotiemateriaal van middelmatige kwaliteit straalt dus ook af op je merk. Sterker nog, het kan averechtse effecten hebben op de beeldvorming van je merk. Bezuinig niet op kwaliteit, maar kies voor een materiaal of partij waarvan je zeker bent dat het van topkwaliteit is. Hoe vreemd het ook moge klinken, mensen leggen vaak een link tussen de kwaliteit van het gebruikte promotiemateriaal en het product dat je levert.
Vele producenten van promotiemateriaal
In navolging van het vorige punt is de producent die je kiest voor de productie van het promotiemateriaal van erg groot belang. Er zijn een groot aantal partijen die hierbij kunnen assisteren, maar lang niet allemaal halen ze het gewenste niveau. Kies dus voor een partner met veel ervaring, het liefst in diverse soorten promotiematerialen.
Vaak kunnen dit soort aanbieders ook de meest uiteenlopende producten bedrukken en leveren. Van visitekaartjes tot relatiegeschenken tot volledige stands die bij beurzen gebruikt kunnen worden. Zelfs wanneer je zelf slechts standaard promotiemateriaal nodig hebt, is een dergelijke vorm van ervaring bijzonder nuttig: het betekent dat de partner veel ervaring heeft en vanuit diverse invalshoeken kan meekijken, maar ook weet hoe het kwaliteit moet waarborgen.
Werk altijd in jouw huisstijl
Laatste punt, maar een erg belangrijke: laat je leiden door de huisstijl. Op iedere vorm van promotiemiddel moet duidelijk deze huisstijl naar voren komen. Dat kan soms lastig zijn, maar is vaak een kwestie van het juiste kleur- en logogebruik. Twijfel je over de toepassing van je huisstijl op een bepaald voorwerp? Dan is het een goed idee om een vormgever te laten meedenken. Alleen bij een herkenbare terugkerende huisstijl zal promotiemateriaal goed werken.