Relatiegeschenken: ze kunnen een efficiënt promotie- en marketingmiddel zijn, maar voor hetzelfde geld kies je het verkeerde cadeau en is je geloofwaardigheid ernstig aangetast. Met een bijzonder relatiegeschenk toonde dat je klanten waardeert en enkele tips om de beste cadeaus te kiezen is dan ook belangrijk.
Hoe bepaal je nu welk geschenk je koopt, en aan wie? Relatiegeschenken zijn erg uiteenlopend, van een gewone pen met een persoonlijke boodschap tot een helikoptervlucht met alle medewerkers. De volgende factoren hou je best in de gaten als je slechte relatiegeschenken wil vermijden!
1. Past het geschenk wel bij jouw doel?
Eerst en vooral moet het cadeau natuurlijk passen in de marketing. Als je op het allerlaatste moment wat balpennen laat bedrukken met een logo, gewoon omdat je wat tijd over hebt, dan is dat geen goede aanpak. Het verhoogt de kans dat die cadeautjes nooit gebruikt worden en dus geldverspilling zijn.
Op voorhand een duidelijk doel kiezen is essentieel en dat kan echt alles zijn: zo kan het zijn dat je je naambekendheid wil vergroten bij nieuwe of bestaande klanten, dat klanten zich meer met jouw merk gaan associëren, dat de verkoop een boost krijgt, enzovoort. Een helder doel voor ogen hebben maakt het zoveel eenvoudiger om een goed geschenk te kopen en dat is dan ook één van de belangrijkste factoren.
2. Overdrijf niet bij het geven van relatiegeschenken
Over-hippe of populaire geschenken geven werkt helemaal niet als je een eerder formele uitstraling hebt. Het zorgt er immers voor dat je geforceerd overkomt, waardoor jouw imago eerder een deuk zal krijgen in plaats van verbeteren. Vooral jonge mensen blijken gevoelig te zijn voor slechtgekozen geschenken. Kies dus voor een geschenk dat precies jouw karakter als bedrijf in de kijker zet: ben je creatief of wetenschappelijk actief? Kies dan voor een cadeau dat daarbij aansluit.
3. Kies een origineel relatiegeschenk
Tenslotte is origineel zijn essentieel om het beste uit een relatiegeschenk te halen. Objecten zoals pennen, USB-sticks, sleutelhangers en waterflessen zijn dan wel erg voorkomend als relatiegeschenk, ze zijn allesbehalve origineel. Zorg er dus voor dat jouw cadeau is afgestemd op de ontvanger, dat wil zeggen, gepersonaliseerd. De kans dat die persoon ermee gediend is en je gebaar onthoudt is dan veel groter.
Beurzen, evenementen en feestdagen zijn de beste periodes om relatiegeschenken te kopen. Iedereen doet het dan, maar juist daarom is het belangrijk om te kiezen voor een geschenk dat anders is zodat het opvalt en kan dienen als een soort reclame voor jouw merk of bedrijf. Originele cadeaus zijn dan wel iets duurder (en zeker als je ze laat ontwerpen), uiteindelijk kunnen ze je heel wat opleveren in de vorm van verbeterde klantenrelaties en dus uiteindelijk meer winst.