De Formule E, aangekondigd als ’s werelds snelst groeiende race serie, heeft alles wat zijn F1-neef heeft, behalve de uitlaatgassen van fossiele brandstoffen en het oorverdovende motorgeluid. Het biedt de opwinding van snelle auto’s en heel veel opwinding op de racedag. Races worden gekenmerkt door het duidelijke “gezoem” van elektrische auto’s in plaats van het traditionele oorverdovende gegrom en de uitlaat die races met verbrandingsmotoren hebben. Kortom, de Formule E streeft ernaar om het nieuwe elektrische tijdperk te versnellen. Nu de finale van seizoen 9 net is afgelopen op 30 juli in Londen, blijft de elite race serie een overtuigend bewijs leveren dat het de volgende planeet vriendelijkere Formule 1 is. De meeste evenementen volgen een straatrace-format met inhaalacties, slipstreams, driften, gedrang om positie en dramatische acties.
Wat is Formule E?
Formule E is een volledig elektrisch alternatief voor de alom populaire Formule 1. Het was het geesteskind van de Franse Jean Todt en de Spaanse politicus/zakenman Alejandro Agag. In 2011 schreven ze in een café in Parijs op de achterkant van een servet aantekeningen over een mogelijke volledig elektrische race, eenzits auto Formula-serie. De serie debuteerde in 2014 in het Olympisch Park in Peking. Met zijn negende seizoen in zicht, wordt de Formule E nu aangekondigd als de snelst groeiende motorsport serie ter wereld, met 12 teams en 24 coureurs. Deze coureurs krijgen een salaris en brengen geen sponsorgeld naar de teams, in tegenstelling tot de Formule 1 en NASCAR, die helpen om de beste coureurs binnen te halen, in plaats van de “pay-to-play”-structuur van veel race formaten.
Verbeterde technologie
Teams besparen niet alleen geld op auto’s, maar ook op de ontwikkeling van technologie. In de vroege seizoenen maakten zwakke batterijen het noodzakelijk dat coureurs halverwege de race hele auto’s verwisselden. Maar naarmate het circuit volwassener werd, deed de technologie dat ook. De nieuwe Gen3-auto’s worden geadverteerd als de ‘lichtste, snelste, krachtigste en efficiëntste elektrische raceauto’s ter wereld’. Deze auto’s bereiken snelheden van meer dan 200 kilometer per uur, in elektrische motor taal is dat ongeveer 350 kW, met batterijen die niet alleen een hele race van een uur meegaan, maar ook ongeveer 30 procent van hun vermogen opladen via regeneratief remmen.
Het chassis en de batterijen van koolstofvezel zijn hetzelfde voor alle 12 teams. Wat verschilt, zijn de op maat gemaakte, lichtgewicht en super efficiënte elektrische aandrijflijnen die zijn ontworpen om niet alleen de snelheid, maar ook het bereik van de elektrische voertuigen te verbeteren. Dat vertaalt zich naar de ontwikkeling van de motor, transmissie, omvormer en achtervering.
Formule E-schema
Het negende seizoen van de Formule E van dit jaar eindigde in juli in Rome en Londen. Vanaf januari 2024 zullen 11 races in het ABB FIA Formule E Wereldkampioenschap te zien zijn. Seizoen 10 van het Formule E-kampioenschap omvat 17 races in 13 steden, beginnend in Mexico-Stad op 13 januari 2024 en eindigend in Londen met een double header op 20 en 21 juli.
Net Zero-ambities
Het plan is om ervoor te zorgen dat de CO2-voetafdruk van Formule E-races tegen 2030 volledig nul is… en het is geen greenwashing. De hele Formule E-serie, van de Gen3-auto’s tot de paddock en concerten, wordt aangedreven door HVO-generatoren, een hernieuwbare energiebron die afhankelijk is van met waterstof behandelde plantaardige olie, waardoor de koolstofemissies met 90 procent worden verminderd. Ook is alles, van naamplaatjes tot waterbekers, duurzaam geproduceerd, recyclebaar of biologisch afbreekbaar.
Gen3 debuteerde dit afgelopen seizoen en is ’s werelds eerste raceauto die speciaal is ontworpen en geoptimaliseerd voor straatraces. Het is het toppunt van hoge prestaties, efficiëntie en duurzaamheid. Gen3-batterijen behoren tot de meest geavanceerde, duurzame batterijen ooit gemaakt en bestaan uit duurzaam gewonnen mineralen en batterij cellen die aan het einde van hun levensduur kunnen worden hergebruikt en gerecycled. Formule E-auto’s (en e-voertuigen in het algemeen) vertrouwen op regeneratief remmen om de kinetische energie van de auto op te vangen en de batterij op te laden.
In het geval van de Formule E krijgen auto-accu’s ongeveer 30 procent stroom teruggave van het remmen. Alle verspilde koolstofvezel wordt hergebruikt voor nieuwe toepassingen door het toepassen van processen die zijn ontleend aan de luchtvaartindustrie. Natuurrubber en gerecyclede vezels maken bijna 30 procent uit van nieuwe Gen3-banden en alle banden worden na het racen volledig gerecycled. Racers zijn beperkt tot twee sets banden per race, een fractie van wat Formule 1-coureurs krijgen toegewezen.
Duurzame vloeistoffen
Dit jaar werkte Jaguar TCS Racing samen met Castrol om het eerste team in de geschiedenis van de Formule E te worden dat een meer circulaire transmissievloeistof in zijn raceauto gebruikte, en tegelijkertijd aangetoond dat deze even goed presteert als nieuwe basisolie. De geleerde lessen worden nu gebruikt om steeds duurzamere vloeistoffen te ontwikkelen voor toekomstige EV-auto’s zonder compromissen op het gebied van prestaties en efficiëntie te moeten doen. en zo worden er steeds meer ontwikkelingen uit de Formule E voor de ‘gewone mens’ beschikbaar!