De Renault Captur is gebaseerd op de Clio. Hoewel de eerste generatie van de Captur redelijk ok was, voelde hij nogal blikkerig aan en had zwakke een motor waardoor hij zeker niet de beste in de kleine SUV-klasse was. Deze auto van de tweede generatie is echter veel indrukwekkender, maar dat moest ook wel. We hebben in de loop der jaren een explosie gezien in de kleine SUV-klasse, met veel meer concurrenten voor de Captur. Auto’s zoals de Ford Puma en Skoda Kamiq hebben een hoge lat gelegd, met tal van goede alternatieven zoals de Hyundai Bayon en Peugeot 2008 plus luxere opties zoals de Audi Q2.
De Renault Captur ziet er zeker goed uit: slim genoeg om op te vallen tussen de massa zonder buitensporig verdeeldheid te zaaien wat betreft stijl en vorm. Met een breed scala aan krachtbronnen plus een plug-in hybride, zou er voor elk wat wils moeten zijn, terwijl de uitrustingsniveaus variëren van basic tot weelderig en technisch gevuld. Maar past het allemaal bij elkaar en spreekt Captur genoeg tot de verbeelding?
Het interieur
Het is de binnenkant waar de dingen echt zijn verbeterd. Het interieurontwerp, de vorm en de afwerking van de oude Captur waren de grootste teleurstellingen, en Renault is op zoek gegaan naar de beste onderdelen van de nieuwste Clio’s en komt met de ‘Smart Cockpit.’
We moeten hierbij wel zeggen dat de cabine van de Renault Captur, sterk varieert met welke specificaties je de auto kiest. De instappers krijgen netjes een zeven-inch infotainments cherm in het midden van het dashboard, terwijl een 9,3-inch scherm standaard is op de duurdere uitvoeringen. De kwaliteit van het interieur hangt ook sterk af van het niveau dat je hebt gekozen, hoewel in ieder geval alle modellen flexibele achterstoelen hebben, zodat je kunt kiezen voor bagageruimte of juist beenruimte achterin.
Hoe rijdt de Renault Captur?
Gezien het brede aanbod aan motoren kan de rijervaring behoorlijk verschillen. Instapmodellen krijgen een driecilinder benzinemotor van 91 pk en een veel sterkere viercilinder van 140 pk. Er zijn geen diesels, dus als je lage gebruikskosten wilt, is de E-Tech hybride of plug-in hybride de beste keuze.
Hoewel de prestaties variëren van acceptabel tot aangenaam, zul je merken dat alle Capturs aan de zachtere kant zijn wat betreft het rijden. Het rijcomfort is bijzonder goed op de snelweg zonder zo zweverig te zijn als sommige rivalen hij voelt ook lekker aan bij het insturen van bochten.
Welke modellen zijn er?
SE Limited bevat leuke details zoals relatief grote 17-inch lichtmetalen velgen, parkeersensoren met automatische verlichting achter, automatisch noodremmen en zelfs keyless entry, en ondanks dat het het instapniveau is, biedt het tweekleurige verf, verkeersbordherkenning en 7.0- inch infotainment met satellietnavigatie.
We zouden echter minimaal voor de Iconic versie gaan. Dit voegt klimaatbeheersing, automatische ruitenwissers, verschillende wielen, mooiere dagrijverlichting en een kleurige verf opties toe aan de keuzes. De S-editie is het overwegen waard vanwege de parkeersensoren vooraan en de achteruitrijcamera, een groter interieur met sfeerverlichting en digitaal bestuurders display plus 18-inch lichtmetalen velgen.
De RS Line voegt standaard een sportieve styling toe van binnen en van buiten, samen met een groter infotainment systeem. Er is echter geen snelle motor aanwezig om die looks te ondersteunen. In tegenstelling tot sommige concurrenten vind je geen selectie van opties. Als je eenmaal je uitrustingsniveau hebt gekozen, zijn de enige andere opties of je een reservewiel wilt en welke kleur je wilt.