Geen enkele organisatie of merk kan tegenwoordig nog zonder een gedegen marketing campagne. Of je doel nu is een zo groot mogelijke omzet of juist zoveel mogelijk mensen helpen, een juiste marketing strategie helpt je hierbij. Sterker nog, je kunt niet zonder. Voorheen was dit onderdeel behoorlijk makkelijk: je ging bijvoorbeeld op zoek naar een online drukkerij, bij wie je dan je brochure, visitekaartjes of wat dan ook liet maken. Tegenwoordig is daar een heel arsenaal aan marketing tools bijgekomen door het online domein. Zo kun je tegenwoordig social media inzetten, makkelijker mailings versturen, etc. Door dit grote aanbod aan marketing instrumenten, kun je nog wel eens het overzicht verliezen. Daarom kijken we hieronder naar de belangrijkste marketing tools.
Brochures
Het eerste marketingmateriaal op onze lijst is de brochure. Dit is een essentieel onderdeel van promotionele marketing sinds marketing bestaat. Een brochure kan een duidelijk overzicht van jouw bedrijf en haar aanbod tonen. Het doel van een brochure is om belangrijke informatie over jouw bedrijf als geheel of over een specifieke dienst/product te laten zien. Ze worden ofwel persoonlijk verspreid of achtergelaten in een brochurestandaard die geïnteresseerden kunnen pakken.
Brochures zijn niet zo normaal meer als vóór het internet, maar ze maken een comeback omdat ze nog steeds werken. Als jij overweegt dit type marketing materiaal te gebruiken, volgen hier een paar ideeën:
– Hotels tonen brochures voor reisorganisaties of specifieke tours/activiteiten in de omgeving.
– Banken tonen brochures voor hun verschillende programma’s. Overweeg om hetzelfde te doen in jouw bedrijf.
– Er zijn vaak brochures voor gezondheids- en informatieve doeleinden.
– Bedrijven delen vaak brochures uit op beurzen en congressen.
Om een brochure succesvol te laten zijn, moet deze contactgegevens bevatten. Omdat het is afgedrukt, is het een goed idee om een QR-code toe te voegen die mensen kunnen scannen met hun telefoon.
Flyers
Flyers lijken op brochures, maar worden op een andere manier gepresenteerd. Onthoud dat, tenzij een flyer een opvallend ontwerp heeft, deze de neiging heeft om in de vuilnisbak te belanden. Een flyer is niet gevouwen; het is meestal een enkele afgedrukte pagina, met informatie aan een of beide zijden. Ze worden uitgedeeld in drukke openbare ruimtes, achtergelaten op de balies van café’s, in boodschappentassen gedaan, of huis aan huis in brievenbussen gedaan. Het doel van een flyer is om informatie te delen over een specifiek product, evenement, winkel, etc. Het is een veel eenvoudiger instrument dan een brochure omdat het niet zoveel informatie kan bevatten.
Flyers zijn vrijwel overal te vinden. Hoe vaak heb je een flyer gekregen terwijl je over straat liep? Houd hier rekening mee als je van plan bent flyers voor jouw bedrijf te laten maken. Als je ervoor kiest om flyers te maken als marketingmateriaal, zorg er dan voor dat ze in het oog springen en spannend zijn. Anders belanden ze gewoon in de prullenbak. Voeg altijd een QR-code toe, zodat mensen de informatie gemakkelijk online kunnen vinden.
Posters
In digitale zin zijn flyers en posters in uitwisselbaar. Maar op het gebied van gedrukt marketingmateriaal worden ze op verschillende manieren gebruikt. Een poster is een gedrukt marketing materiaal dat voor promotionele doeleinden op muren wordt gehangen. Ze kunnen zo klein zijn als een A4-tje of veel, veel groter zoals in abri’s. Posters kunnen creatiever zijn dan flyers, omdat ze in het oog moeten springen om effectief te zijn. Wanneer mensen langs een poster lopen, zal deze onopgemerkt blijven als de poster niet opvalt en hun aandacht trekt. Bonuspunten als iemand een foto maakt om op sociale media te plaatsen.
Wanneer een poster gebruiken?
Posters zijn onmisbaar voor concerten, evenementen en speciale aanbiedingen voor winkels in de buurt. Ze kunnen worden gemaakt met één ontwerp of met verschillende ontwerpen om als set samen te stellen. In sommige gevallen ontwerpt een winkel tien verschillende posters en hangt ze naast elkaar op een muur.