De sneaker industrie is de afgelopen jaren met enorme sprongen gegroeid. Waar de sportschoen vroeger niet iedereen kon bekoren, hebben tegenwoordig de meeste van ons tenminste één paartje in de kast zijn, maar meestal een stuk meer! Terwijl voorheen de meeste mensen bij het kopen van schoenen alleen rekening hielden met comfort, kijkt men nu ook naar andere factoren, zoals stijl, materiaal, ontwerp, merk, prijs en zelfs welke influencer ze aan heeft.
Het is dus niet verkeerd om te zeggen dat sneakers nu meer een fashion statement zijn geworden. Daarom concurreren schoenenmerken voortdurend met elkaar. Hun uiteindelijke doel is om schoenen te ontwerpen die voldoen aan de behoeften van de klant, wat die ook moge zijn. Verschillende merken hebben innovatieve producten bedacht. Een kwaliteitspaar schoenen geeft een gevoel van verfijning, klasse en prestige. Desalniettemin is het cruciaal op te merken dat kwaliteit niet beperkt is tot comfort of pasvorm; materiaal, duurzaamheid en design zijn even belangrijk bij de keuze van een consument.
Nike
Nike, opgericht in 1964, is een van de meest populaire merken in de schoenenindustrie. Deze Amerikaanse multinational houdt zich bezig met de ontwikkeling, productie, ontwerp en marketing, verkoop van schoenen, uitrusting, accessoires en kleding. Het merk staat bekend om zijn duurzame, aantrekkelijke en stijlvolle sportschoenen, die een comfortabele en flexibele pasvorm bieden. In elk huishouden heeft minstens iemand een paar Nike-schoenen.
Phil Knight en Bill Bowerman richtten Nike op en het werd officieel Nike, Inc. in 1971. Het bedrijf ontleent zijn naam aan een Griekse godin van de overwinning genaamd Nike. Hoewel vele redenen bijdragen aan het succes van het merk, is een deel van zijn populariteit te danken aan beroemde atleten zoals Tiger Woods, Mia Hamm, Roger Federer en Micheal Jordan. Het bedrijf sponsort verschillende spraakmakende sportteams en atleten over de hele wereld, met zeer erkende handelsmerken zoals het Swoosh-logo en ‘Just Do It’.
New Balance
De wereldwijde verkoop van New Balance spreekt boekdelen over hun opmerkelijke groei. New Balance is ooit begonnen als orthopedisch merk, wat hen in staat stelt om innovatieve schoenontwerpen te ontwikkelen die functie en mode versmelten.
Opgericht in 1906 door William J Riley, werd het Amerikaanse bedrijf binnen de kortste keren populair. Het premium merk is populair als een van de grootste fabrikanten van sportschoenen ter wereld, en met goede redenen. New Balance biedt duurzaam, stijlvol en comfortabel atletisch en casual schoeisel.
Adidas
Adidas AG of Adidas, een Duitse fabrikant van sportschoenen en sportkleding, is een van de beste schoenenmerk ter wereld dat ook in 2022 populair zal blijven. Het bedrijf werd officieel opgericht door Adolf Dassler in 1949 en is gespecialiseerd in hardloopschoenen, accessoires, sportschoenen en kleding.
Aangezien sport steeds populairder wordt, streeft het merk ernaar om producten te produceren die typisch zijn voor sport. Het bedrijf stelt dat ze geen genoegen nemen met het gemiddelde, en terecht. Tegenwoordig is Adidas de op één na grootste fabrikant van sportkleding ter wereld en de grootste fabrikant van sportkleding in Europa. De uitstekende demping en flexibiliteit van Adidas sneakers stellen de drager in staat om met gemak een extra kilometer te rennen.
Reebok
Reebok werd officieel opgericht in 1985 door Joe Foster. Adidas kocht het bedrijf echter in 2006. Tegenwoordig staat het bedrijf bekend om zijn duurzame en hoogwaardige mode- en sportschoenen.
Reebok streeft ernaar om iedereen comfortabele en stijlvolle schoenen te bieden, van recreatieve hardlopers tot professionele atleten. Bovendien wil Reebok programma’s op de markt brengen en producten ontwerpen die het grenzeloze creatieve potentieel van het merk weerspiegelen. Dit bedrijf onderscheidt zich in de schoenenmarkt omdat zij ook lange termijn relaties aangaan met artiesten zoals Kendrick Lamar.
Puma
Puma werd in 1948 in Duitsland opgericht door Rudolf Dassler. Het hoofdkantoor van dit bedrijf is gevestigd in Herzogenaurach in Duitsland. Het merk heeft geschiedenis geschreven door producten te maken voor de snelste atleten ter wereld.
Het bedrijf ontwerpt producten voor sporten als hardlopen en fitness, motorsport, basketbal en voetbal. Het merk heeft dus voor ieder wat wils. Dat wil zeggen, zijn producten zijn niet beperkt tot sportschoenen; je vindt sneakers die geschikt zijn voor bijna elke gelegenheid of outfit.
Puma is ook trots op zijn eersteklas materiaal dat je in alle omstandigheden kunt dragen. Dit betekent dat extreme weersomstandigheden, zoals een regen of wind, je niet zullen. Tegenwoordig werken beroemdheden als Cara Delevinge en Dua Lipa als merkambassadeurs van Puma. Het bedrijf schept ook op over zijn innovatieve ontwerpen, omdat ze zich richten op ‘bijblijven met de trends’. Denk aan een populaire schoenen trend en je zult dit weerspiegelt zien in sommige schoenen van Puma.