BPM staat voor ‘Belasting van Personenauto’s en Motorrijtuigen’. Deze belasting moet altijd over een auto betaald te worden. Het maakt voor het BPM bedrag niet uit of je een auto nieuw koopt in Nederland of importeert uit het buitenland. De berekening om om bij die BPM te maken, kan echter wel verschillen, en daarom ook lastig zijn. Verstandig is het dan ook om die BPM-berekening over te laten aan een expert. Er komt namelijk nogal wat bij kijken, vooral bij de import van een auto. Als je de bpm berekenen auto zelf gaat doen, zorg dan dat je goed geïnformeerd bent. Als je eenmaal een berekening aan de belastingdienst geeft, kann die niet meer gewijzigd worden.
Wanneer is het importeren van een auto interessant?
De hoogte van het BPM-bedrag kan sterk verschillen bij de aanschaf van een tweedehands auto, waardoor het vaak financieel gezien aantrekkelijker is om een auto in te voeren. Het grootste BPM-voordeel is te behalen bij het importeren van jonge auto’s vanaf middenklasse tot de hogere prijsklasse, maar ook kleinere auto’s kunnen zeer interessant zijn.
Netto catalogusprijs
Als je erover nadenkt om een motor, bestelauto of camper te importeren, dan is het belangrijk om te weten dat er ook wordt gekeken naar de netto catalogusprijs. In het geval van extra opties en accessoires is het grootste misverstand dat je hier ook BPM over betaalt. Wat niet veel mensen weten is dat bij veel extra’s/opties er vaak een extra BPM korting met succes geclaimd kan worden.
Hoe BPM berekenen?
Of de auto nu uit de EU komt of van daarbuiten, de BPM zul je altijd moeten betalen. De import BPM berekenen is gebaseerd op verschillende factoren, maar wordt in de basis berekend over de gecombineerde Co2 uitstoot, die weer verrekend kan worden met de leeftijd en taxatie- of marktwaarde. Deze BPM kan dan ook op verschillende manieren berekend worden, let erop dat je de gunstigste manier neemt en verdiep je hier in. je kunt namelijk maar één keer BPM aangifte doen. Maak je een fout, dan kun je dat niet meer wijzigen.
Berekenen van bpm
Er zit een behoorlijk verschil in de BPM-berekening van nieuwe of tweedehands auto’s. Voor laatstgenoemde zijn er meerdere mogelijkheden voor het berekenen van een zo laag mogelijk BPM-bedrag. Meer dan 6 verschillende methodes zijn zelfs toegestaan. Bij nieuwe auto’s is alleen het huidige BPM-tarief van toepassing, terwijl bij gebruikte voertuigen ook de BPM-tarieven mogen gelden vanaf de toelatingsdatum in land van herkomst. Tevens mag een BPM-adviseur een afschrijvingspercentage gebruiken, waarbij de leeftijd van de auto wordt meegenomen in de berekening. Wij raden je dan ook aan om je altijd te laten bijstaan door een expert.