Tijd besparen als ondernemer is in deze roerige tijden belangrijker dan ooit. Zeker als je zzp’er bent en een eenmanszaak runt, is tijd een kostbaar goed. Maar timemanagement voor ondernemers: hoe pak je dat slim aan? Met de onderstaande 7 tips voor tijd besparen als ondernemer kun je als starter je voordeel doen. En daarmee voorkomen dat je qua timemanagement voor ondernemers in dezelfde valkuil(en) trapt als collega’s die je zijn voorgegaan.
1. Gebruik het befaamde to do-lijstje
Een van de beste manieren om slim aan time management te doen, is een to do-lijstje te maken. Wil je tijd besparen als ondernemer, dan schrijf je alle taken die je moet doen op als ze je te binnen schieten. Elke keer als je een taak hebt afgerond, streep je die af van je lijst.
2. Concentreer je op één taak tegelijk
Multitasken als ondernemer lijkt mooi, maar is niet slim. Focus je op één taak per keer en voer die taak goed uit. Ga vervolgens verder met de volgende taak op je lijstje.
3. Werk korte taken als eerste af
Het beste is om korte, snelle taken als eerste af te ronden. Deze vergen de minste inspanning, waardoor je meer energie overhoudt om de andere projecten uit te voeren.
4. Controleer je e-mail op gezette, vaste tijden
Veel ondernemers weten hoeveel tijd e-mails in beslag nemen. Plan daarom per dag een of twee uur in om je e-mail te verwerken.
5. A clean desk makes a clean mind
Iedereen kent wel het gezegde: a dirty desk makes a dirty mind. Het omgekeerde is ook waar: a clean desk makes a clean mind. Ruim dus je bureau op, leg alles overzichtelijk neer, zodat je benodigde spullen en materialen direct kunt terugvinden. Even je bureau opruimen levert een flinke tijdswinst op.
6. Plan wanneer je je blogs schrijft
Net als je het controleren van je e-mail inplannen, is het verstandig om de momenten waarop je je website bijwerkt met blogs (of producten in de webwinkel) te plannen. Doe dit op gezette tijden. Je zult merken dat je aan het ritme gaat wennen en zo extra tijd overhoudt voor andere zaken.
7. Gebruik een FAQ-pagina
Veel tijd van ondernemers gaat verloren doordat zaken voor klanten of bezoekers van de website onduidelijk zijn. Door een FAQ-pagina te maken met het antwoord op de meest gestelde vragen, bespaar je jezelf een hoop e-mails die je voor de klantvriendelijkheid moet beantwoorden.